Joanna Borczak

Dyrektor ds. Marketingu w Affidea Polska

Laureat konkursu Brylanty Łazarskiego w 2017 r.

Success Story

Co spowodowało, że rozpoczęłam pracę związaną z marketingiem?

Praca w marketingu, jest wynikiem mojej pasji do tej dziedziny nauki. Szczególnie interesuję się zagadnieniami związanymi z lojalnością klientów oraz psychologicznymi aspektami zachowań konsumenckich. Prace (w tym dyplomową), które pisałam na temat lojalności i zarządzania relacjami z klientem  opracowywałam jeszcze zanim na polskim rynku pojawiła się jedna z pierwszych książek z tej dziedziny, nota bene jedna z moich ulubionych, czyli „Sztuka budowania trwałych związków z klientami” autorstwa Kaj Storbacka, Jarmo R. Lehtinen.

Uważam, że marketing jest dziedziną, która cały czas się rozwija i pozwala na rozwój osobisty. Na polskim rynku jest jeszcze wiele do zrobienia. Polskim przedsiębiorcom wciąż trzeba uświadamiać to, co w Stanach i niektórych krajach Europy Zachodniej jest już oczywiste. Wciąż wielu marketerów kładzie główny nacisk na aspekty handlowe relacji z klientem. Natomiast model CRM (customer relationship management), który jest mi bliski, jest procesem budowania trwałego związku z klientem i tworzenia interakcji w dążeniu do obopólnych korzyści; wymiana handlowa jest jedynie częścią tego procesu. Z kolei programy lojalnościowe to jeden z elementów CRM.

Już w trakcie studiów dziennych  na uczelni Łazarskiego zajmowałam się tłumaczeniem młodzieżowej literatury anglojęzycznej dla wydawnictwa EGMONT POLSKA (Garfield, Monstrualna Erudycja i rymowanki dla dzieci zarówno z języka angielskiego, jak i niemieckiego). Pierwszą prawdziwą przygodę z marketingiem rozpoczęłam zaraz po licencjacie, przejście na indywidualny tok studiów umożliwiło mi pracę w jednej z dużych firm telekomunikacyjnych, a następnie  w branży usług head hunterskich.

Przez następne 8  lat, jako marketingowiec  i szef zespołu byłam ściśle związana z branżą medyczną,  w której się wyspecjalizowałam -  Centrum Medyczne LIM, a później z cała grupa LUX MED. W każdej wolnej chwili szlifowałam umiejętności z zakresu marketingu na różnego rodzaju szkoleniach i seminariach (m.in. z programów lojalnościowych, zarządzania strategicznego, budowania strategii marketingowych oraz umiejętności prezentacji publicznych, negocjacji) w Instytucie Zarządzania, w ECU Marketing oraz Harvard Business School (HBR Polska), w sposób szczególny wspominam seminarium prowadzone przez prof. Philipa Kotlera oraz guru neuromarketingu Martina Lindstroma. Pracując w usługach medycznych ukończyłam także kurs audytora wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 (audytor wiodący i audytor pomocniczy).

W 2009 roku  otrzymałam od head huntera propozycję pracy  na stanowisku Chief of Marketing and Medical Congress Department w firmie zaopatrującej służbę zdrowia w nowoczesny sprzęt medyczny z segmentu premium. Branża związana z dystrybucją sprzętu światowych liderów na polskim rynku chirurgii małoinwazyjnej (sprzęt endoskopowy niemieckiej marki KARL STORZ oraz jedyny w swoim rodzaju amerykański robot chirurgiczny da Vinci) jest bardzo wymagająca, ale jednocześnie pozwalała na rozwój osobisty i ciągłą naukę. Prowadzone przeze mnie projekty wiązały się między innymi z działaniami z zakresu Public Relations (pierwszy w Polsce robot da Vinci – projekt ten uzyskał wyróżnienie w konkursie PR „Złote Spinacze”) oraz organizowaniem setek warsztatów i kongresów medycznych dla chirurgów z różnych dziedzin medycyny – zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich.

To właśnie na takie wyzwania czeka chyba każdy, kto zajmuje się marketingiem.

Obecnie od kilku lat pełnię funkcję Dyrektora Marketingu w firmie Affidea, która jest  największym inwestorem i świadczeniodawcą usług w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w 16 krajach Europy w obszarze diagnostyki obrazowej i radioterapii. To pasjonujące wyzwanie, gdyż oprócz zarządzania standardowymi działaniami marketingowymi przygotowuję wraz z zespołem bardzo nietypowe projekty, jak na przykład: www.zyciowyprzepis.pl – doceniony i powielany w innych krajach grupy projekt edukacyjny czy chociażby realizowany wspólnie z archeologami Warsaw Mummy Project, który otrzymał prestiżowe wyróżnienie przyznane przez POLITYKĘ oraz Deloitte w obszarze projektów realizujących Cele Zrównoważonego Rozwoju za 2016 rok. Projekt ten, który był dla mnie jednym z tych, o których trudno zapomnieć, określono w Tygodniku Polityka, jako ten, który „może być inspiracją dla innych firm ze względu na tematykę oraz sposób realizacji”. To właśnie na takie wyzwania czeka chyba każdy, kto zajmuje się marketingiem. Cenna jest dla mnie również wymiana doświadczeń z kolegami z innych krajów, a szczególną satysfakcję daje fakt, iż tworzone przeze mnie projekty doceniane są na arenie międzynarodowej.

Staram się bardzo konsekwentnie realizować wytyczone cele. Branża medyczna, jest według mnie wielkim wyzwaniem dla menedżera ds. marketingu, gdyż wymaga ciągłej nauki, każe nam nieustannie się rozwijać i to jest chyba to, co najbardziej mnie w niej pociąga…